Čtyři zásady zpětné vazby

Jak zpětnou vazbu poskytovat

1. Snažte se pomoci

Zpětnou vazbu je třeba dávat s dobrým úmyslem. Pokud kritizujete jen proto, abyste si ulevili, záměrně zranili něčí city, nebo sledovali své politické cíle, nebude to tolerováno. Jasně vysvětlete jak určitá změna v chování může vést jedince či společnost ke zlepšení, nikoli jak pomůže vám samotným.

To, že se šťouráš v zubech během porad s externími partnery je otravné“ není správná zpětná vazba. V pořádku by bylo: „Když se přestaneš šťourat v zubech během porad s externími partnery, budou tě s větší pravděpodobností vnímat jako profesionála a spíš se nám podaří vybudovat si s nimi dobré vtrahy.“

2. Navrhněte akci

Vaše zpětná vazba musí cílit na to, co by mohl její příjemce udělat jinak.

Jak zpětnou vazbu přijímat

3. Oceňte

Přirozenou lidskou reakcí na kritiku je obrana nebo výmluva. Všichni se instinktivně snažíme ochránit vlastní ego a pověst. Když dostáváte zpětnou vazbu, musíte tuhle přirozenou reakci potlačit a místo toho se sami sebe zeptat“ „Jak můžu dát najevo, že se zpětné vazby cením, a pozorně poslouchat a přijmout jí s otevřenou myslí, aniž se rozčílím, nebo začnu obhajovat.“

4. Berte, nebo nechte být

Chce se po vás, abyste si veškerou zpětnou vazbu vyslechli a zvážili ji. Nejste ovšem povinni na jejím základě jednat. Upřímně za ní poděkujte. Vy i ten, kdo vám zpětnou vazbu dává, musíte ale chápat, že to, jestli se podle ní zařídíte, je už zcela na vás.

PS

Kultura upřímnosti neznamená, že můžete říkat co si myslíte, aniž uvažujete o dopadu svých slov na ostatní. Naopak je nezbytné, aby se všichni řídili čtyřmi zásadami zpětné vazby. je potřeba, abyste zpětnou vazbu reflektovali a předem si ji připravili.

Zdroj: Pravidlo žádných pravidel, Převratná firemní kultura, díky níž Netflix dobyl svět, Reed Hastings a Erin Meyorová